Vysílací studio: 47 522 14 15
Dopravní linka: 800 900 952
OFENBACH & NORMA JEAN MARTINE - Overdrive
Playlist
OFENBACH & NORMA JEAN MARTINE
Overdrive
Právě vysílá:
Robert Gajderovič
Dopoledne s Hitrádiem North Music

RYCHLOVLAKY V ČESKU: Evropská Unie pomůže novým tratím desítkami až stovkami miliard

RYCHLOVLAKY V ČESKU: Evropská Unie pomůže novým tratím desítkami až stovkami miliard
Datum: 7. 10. 2023
Autor: Michal Merenda

 Mezi lety 2025 a 2035 by měly železniční vysokorychlostní tratě (VRT) v Česku stát 1,2 bilionu korun. Vyplývá to z tiskové zprávy Asociace pro rozvoj infrastruktury. V Česku se nyní projektuje přes 300 kilometrů VRT. Zahájení stavby se předpokládá po roce 2025. Češi spolupracují s francouzskou skupinou státních drah SNCF. Tato spolupráce má za cíl urychlit projektování a stavbu VRT v České republice. Správa železnic to uvedla dnes na setkání s novináři při příležitosti pěti let od zahájení spolupráce s francouzskou stranou.

Financování VRT by mělo být podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody ze státního i soukromého kapitálu na základě analýz jednotlivých úseků. Při takto vysoké částce je podle něj nemožné všechno platit ze státních peněz. "I pan ministr dopravy (Martin) Kupka (ODS) dnes potvrdil, že chce projednat na vládě, aby se zadala studie způsobu financování PPP vysokorychlostní tratě na úseku mezi Brnem, Přerovem a Ostravou. A až ty studie ukážou, co se vyplatí," uvedl Svoboda. Počítá se i s penězi z evropských fondů.

659 km - Takovou délku by jednou mohly mít rychlotratě v Česku budované za pomoci evropských peněz.

125 mld. Kč - má jít z fondů EU na dopravu v Česku do roku 2027. Železnice by mohla z těchto prostředků dostat polovinu.

105 mld. Kč - šlo z peněz Evropské unie na modernizaci už existujících železničních tratí v Česku od roku 2007.

Nejdál jsou nyní práce na VRT na úsecích mezi Prosenicemi a Ostravou nebo mezi Prahou a Poříčany. Právě na těchto úsecích by měly stavební práce podle Svobody začít nejdříve, a to mezi lety 2025 a 2027. Výjezd z Prahy směrem na Kolín je pro Správu železnic důležitým úsekem. "Toto rameno Praha-Kolín je zatíženo nejvíce z České republiky. Projede jím 425 vlaků za den, což je s jinými úseky nesrovnatelné. Chceme rozšířit kapacitu trati právě výstavbou trati vysokorychlostní," uvedl Svoboda.

Přínosy vysokorychlostní trati podle Svobody vyniknou v době, kdy se vysokorychlostní tratí propojí evropské metropole. Uvedl, že VRT mohou také změnit uvažování o tom, kde bydlet, studovat a pracovat, a to díky rychlému spojení s velkými městy.

Na přípravách VRT v Česku spolupracuje Správa železnic s francouzskou společnosti SNCF už pět let. V roce 2021 podepsala smlouvu na osm let, jejíž čerpání by nemělo přesáhnout 8,5 milionu eur (zhruba 200 milionů Kč). Spolupráce zahrnuje zejména odborné služby pro projektování, výstavbu, provoz i kontrolu nových tratí a také zkušenosti Francouzů s managementem přípravy velkých infrastrukturních projektů. Mimo jiné pak také zkušenosti s financováním těchto projektů.